Laster Arrangementer
  • Dette arrangement har allerede funnet sted.

Dokkhuset Scene « Alle Arrangementer

SiTron – Jazz vs klassisk?

5. april 2024 20:00 23:00 CEST

Stadig flere komponister innen den “moderne klassiske” sjangeren, også kalt samtidsmusikk, har bakgrunn fra jazz. Hva gjør denne bakgrunnen med det kunstneriske uttrykket og skiller det seg fra komponister med den mer tradisjonelle klassiske bakgrunnen.

SiTron, alltid på søken etter å kuratere unike konsertopplevelser, presenterer et program med musikk som aldri tidligere har blitt fremført i Trondheim. Dette programmet forener komponister med bakgrunn innen både jazz og klassisk musikk, og gir lytterne muligheten til å reflektere over hvordan musikernes bakgrunn påvirker komposisjonen.

JAZZ! Eller? Den engelske komponisten og jazzmusikeren Alex Paxton er en spennende del av programmet med sitt verk «Shrimp BIT Babyface», som tydelig reflekterer absurditeten i komposisjonen. Selv om Paxtons musikk er velkjent blant europeiske samtidsmusikkensembler, har den ennå ikke blitt fremført i Norge – noe SiTron ønsker å endre på. Paxton, en sjangerbryter, kombinerer improviserte videospill-lydspor, musikalske ouverturer, virtuos kammermusikk og jazzimprovisasjon på en unik måte. Han skaper et komplekst, sofistikert og ekstremt underholdende uttrykk, hvor musikerne virkelig må jobbe hardt for å mestre det som noen ganger kan oppfattes som «uspillbar musikk».

Den andre komponisten med jazzbakgrunn i konserten er Bjørn Marius Hegge. Hegge, kjent som jazzmusiker og komponist, har vunnet Spellemannsprisen med sin kvintett HEGGE. Hans verk «Saiaminit» utfordrer vårt vestlige gehør og intonasjon, og utforsker konseptet med kvarttoner. Hegge har utviklet en harpestemming som danner grunnlaget for intonasjonen i verket. Denne spenningen mellom det stemte og ustemte minner om Harry Partch sitt ensemble, hvor Partch lagde og stemte instrumentene selv.

KLASSISK? Hm… En av dagens mest fremstående komponister er svenske Malin Bång, som har bestillingsverk fra store orkestre og ensembler over hele verden. Hennes musikk utforsker bevegelse og energi, og hun definerer sitt materiale etter graden av friksjon. «Structures of Molten Light» inkorporerer opptak fra Paris og Stockholm, satt opp mot nylig innspilt materiale fra skumringen og daggryet i Tokyo. Ved å analysere og oversette korte opptak fra «gate-situasjoner» til lag av instrumentalt spill, utforsker Bång uventede timing i byaktiviteter og transformerer materialet til en semi-fiksjonell verden.

Den andre «klassiske» komponisten på programmet er Heather Frasch, professor ved NTNU musikkteknologi. Hun er komponist av akustisk og elektroakustisk musikk, og gjennom komplekse klangfarger og elektronikk utforsker hun begreper om skjørhet og stillhet. Inspirert av Gaston Bachelards skrifter, utforsker hennes verk «still & stretched: a mute tumult of memories» minnet om tidligere rom. Rommene der man drømte, gjemte seg og skapte, blir personlige indre rom som blir viktige deler av måten vi knytter oss til, og husker det tidligere selvet. Kildematerialet for stykket er lyd- og fysiske objekter som er minner fra steder hvor hun en gang bodde, og Frasch har komponert lydmateriale som metaforisk representerer karaktertrekk ved disse rommene.

Program:

● Bjørn Marius Hegge – Saiamonit (2023)

● Heather Frasch – Still & stretched: a mute tumult of memories (2017)

● Malin Bång Structures of Molten Light (2011)

● Alex Paxton : Shrimp BIT Babyface (2022)

Dirigent: Rik De Geyter

SiTron er:
Ana Termeulen – Fiolin
Bergmund Skaslien – Bratsj
Marianne Lie – Cello
Róbert Gyurján – Bass
Trine Knutsen – Fløyte
Stig Førde Aarskog – Klarinett
Arnulf Johansen – Obo
Eli Blåsmo – Trompet
Kirsten Leidland – Trombone
Else Bø – Piano
Espen Aalberg – Perkusjon
Ruth Potter – Harpe

Arr: SiTron & Dokkhuset Scene

Kr.275 Student Kr.120

(+47) 911 59 045

Vis Arrangør nettside

Dokkparken 4
Trondheim, 7042 Norge
+ Google-kart
(+47) 911 59 045
Vis Sted nettside